Aquinói Szent Tamás a 21. században
Egy új tomista mozgalomra van szükségünk az egyházban!
Főtisztelendő Paptestvérek, Tisztelendő Szerzetestestvérek és Nővérek, Kedves Hívek, Barátok és Jótevők!
Aquinói Szent Tamást 700 éve avatta szentté XXII. János Pápa, ezt ünnepeljük a most következő július 18-án. Ez alkalmat ad nekünk, hogy ismét elgondolkodjunk az egyház nagy doktorán, Szent Tamáson. Halálának 750. és születésének 800. évfordulója egyébként is hamarosan közeledik. Igazából az egész katolikus egyháznak egy nagy jubileumi évet kellene tartania a katolikus tudomány és kultúra minden nagy helyszínén, a katolikus egyetemeken, a nagy tanulmányi központokban és az egyházmegyék és a szerzetesrendek szemináriumaiban. Aquinói Szent Tamás az a nagy teológus és katolikus filozófus, aki mindig nyitott szemmel nézett az állami és társadalmi életre, amint azt az államfilozófiáról szóló írásaiból láthatjuk, ezért kell előtte újból az egész tudományos világnak tiszteletét lerónia. Bizonyára ünneplik majd őt az elkövetkező években, különösen a domonkos rend tagjai.
1567-ben emelte V. Piusz pápa Aquinói Szent Tamást az egyház doktora rangra, és erősítette meg a „Doctor Angelicus – Angyali Doktor” tiszteletbeli címet is. Szent X. Piusz pápa pedig röviddel halála előtt tett különös erőfeszítéseket a tomista tanulmányok előmozdítására a katolikus intézményekben.
Aquinói Szent Tamás - egy szeretetsugár
Szent Tamás a legmagasabb fokon gyakorolt minden erkölcsi erényt, melyek benne, mint egy szeretetsugár szorosan összekapcsolódtak, és éltették minden erényes cselekedetét.
A szent legfontosabb ismertetőjele azonban tisztasága, mely bizonyos módon az angyalokhoz teszi őt hasonlóvá.
Melyik más tanító valósította meg jobban a bölcsesség szavát, ahogyan Szent Pál (1Kor) nevezi, mint Szent Tamás? Ő nem elégszik meg azzal, hogy tanításával megvilágítsa az emberek értelmét, hanem amennyire hatalmában áll, még az akaratot is arra készteti, hogy a Teremtő Isten szeretetét szeretettel viszonozza. „Isten szeretete betölti jósággal a teremtményeket és jóvá teszi őket” - mondja Tamás gyönyörűen. (Summa theologica I q. 20 a. 2.) Mikor pedig hittitkokról szól, bele nem fárad hangsúlyozni az isteni jóság ezen kisugárzását. „Ez jelenti a legfőbb jó lényegét, hogy önmagát a legtökéletesebb módon közölje; ami pedig a legmagasabb fokon … a megtestesüléssel történik.” (Summa theologica III q. 1 a. 1.)
Lelkületének mélysége, szívének gazdagsága sehol sem mutatkozik meg világosabban, mint az őtőle származó úrnapi zsolozsma szövegében. Egész életén át ápolt nagy szeretete az Eucharisztia iránt megmutatkozik halálos ágyán, a szentáldozás vétele előtt mondott szavaiban: „Fogadlak téged, Szent Test, lelkem váltságdíja...; Ó Jézus, irántad való szeretetből, tanultam, figyeltem és dolgoztam.” (vö. Studiorum ducem, XI. Piusz pápa Aquinói Szent Tamásról szóló enciklikája, 1923).
A pápák felszólítanak: Menjetek Tamáshoz!
XI. Piusz pápa Szent Tamásról szóló nagy enciklikájában megfogalmazott szavai ma is érvényesek: „Ahogyan egykor Egyiptomban az éhínség idején mondatott: „Menjetek Józsefhez, ő tud nektek kenyeret adni!”, úgy kiáltunk minden imádságra éhezőnek: „Menjetek Tamáshoz, keressétek nála az egészséges tanítás táplálékát, melyből neki bőségesen van, és amely képes megerősíteni lelketeket az életre!” Ő bőségesen bír a könnyen hozzáférhető lelki táplálékkal, amint ezt a szentté avatási eljárásának utolsó kijelentései igazolják: „E Mester világos és könnyen megragadható tanítására a világi- és szerzetespapságból ragyogó magiszterek egész sora támadt; világos, érthető és találó módszerének köszönhetően … még laikusok és átlagos műveltségűek is kívánkoznak ezen írások után. (XI. Piusz, Studiorum ducem)
Mesterien cáfol a katolikus egyház egész története során bármely téren megjelent hamis elméletet: „A filozófiában, mint már említettük, az emberi értelem értéke és ereje mellett érvel, és érvényes bizonyításokat állít fel Isten létezésére; a dogmatikában világos határokat húz a természetes és természetfeletti létrend közé és rávilágít hitünk okára és magukra a hittételekre; a teológiában bebizonyítja, hogy hitünk valamennyi tárgya nem csupán puszta feltételezésen, hanem az igazság alapján áll, és hogy megváltoztathatatlan; a szentírástudományban megadja az isteni sugalmazottság helyes fogalmát; az erkölcstanban világosan megfogalmazza a jogi és társadalmi, a kiegyenlítő és az elosztó igazságosság elveit, és meghatározza az igazságosság és a szeretet közötti kapcsolatot; az aszketikában megadja a tökéletes keresztény élet irányelveit és cáfolja a szerzetesi életet ellenző kortársait. Végül pedig az Istentől elszakadt, autonóm emberi értelem túlhangsúlyozásával szemben Tamás a legfőbb igazság jogait hangsúlyozza és a mi legnagyobb Mesterünk és Megváltónk tekintélyét. (XI. Piusz, Studiorum ducem)
Aquinói Szent Tamás ma – egy új tomista mozgalom
A filozófia és a teológia professzorainak kutatásaikban és előadásaikban Szent Tamás módszerét, tanítását és elveit kell követniük, és hozzájuk lelkiismeretesen ragaszkodniuk kell. Ezt egyértelműen így kívánja a katolikus egyház, pápáink újra és újra emlékeztettek erre. Aquinói Szent Tamás ma is világosan bizonyítja számunkra, hogy a természet rendjének igazságai nem lehetnek ellentétben az Isten Igéjébe vetett hit igazságaival. A keresztény hit valóban nem az értelem szégyenletes és megalázó lealacsonyítása, hanem nemes engedelmesség, amely fenntartja és felemeli a szellemet. Szent Tamás különösen is arra tanít bennünket, hogy az értelem és a hit – mindkettő! – Istentől származik. Sürgősen szükségünk van a 21. században egy nagy új tomista mozgalomra, Aquinói Szent Tamás tanulmányozására.
A Szent X. Piusz Papi Testvérület alapítója, Marcel Lefebvre érsek határozottan ajánlja Aquinói Szent Tamást. „Ismerjék meg teljesen az Angyali Doktor írásait, különösen a Summa theologiae-t, amely a tudatos hithez, a mély jámborsághoz és a hatékony és lelkes szentbeszédekhez a legbiztosabb táplálékot nyújtja.” (szemináriumi szabályzat) „A Summa mindent magába foglal: dogmatikát, erkölcstant, misztikát, és még nem volt párja azóta. Minden kézikönyv Szent Tamástól veszi az ihletet, de hiányzik belőlük a szellem, a Szentlélek, amely Szent Tamásban él.” (Az 1982-es papi lelkigyakorlat egyik előadásából) Kövessük ismét Alapítónk világos szavait!
Még egy tanács júliusra: A skapuláré
A közelgő július 16-án ismét a skapuláré ünnepe lesz – a Kármelhegyi Boldogasszony ünnepe: Viseljük örömmel a kegyelmeket hozó skapulárét, nagy áldás ez nekünk! 1251 július 16-án jelent meg Stock Szent Simonnak a Szűzanya angyalok kíséretében kezében skapuláréval. A Szent Szűz így szólt: „Ez egy jel számodra és egy kiváltság minden karmelita számára: aki ebben a ruhában hal meg, megmenekül az örök tűztől”, és átadta a skapulárét. A pápák gyakran ajánlották a karmelita skapuláré viselését és a Skapuláré Társulatba való belépést. Így ír XII. Piusz pápa: „Nem valami jelentéktelen dologról van szó, hanem az örök élet elnyeréséről a Boldogságos Szűz hagyományban megőrzött ígérete szerin, tehát egy rendkívüli fontosságú ügyről, és arról, hogyan vihetjük azt véghez. A skapuláré, mint Szűz Mária ruhája, az Istenanya oltalmának jele és záloga.” (XII. Piusz pápa Neminem profecto levele, 1950.02.11.)
Perjelségeinken és a Militia Immaculatae Immaculatae (MI-Österreich) kiadványaiban további információkat találhatnak a skapuláréról. Használjuk ki a közelgő július 16-i ünnepnapot, és ajánljuk sokaknak a skapulárét.
Papi áldással,
P. Johannes Regele
Jaidhof, 2023. július 1.